Help pake en beppe de vakantie door

Voorjaarsvakantie 2024

Help pake en beppe de vakantie door 2024

Volop vermaak in de voorjaarsvakantie

Help Pake En Beppe De Vakantie Door beleef je in Museum Joure! Van dinsdag 20 t/m vrijdag 23 februari hebben kinderen gratis toegang ‘op vertoon van’ hun pake, beppe of een andere volwassene. Er zijn leuke activiteiten: doe als een echte drukker en designer, of ga lekker je gang met een ‘Oan it wurk-kistje’ (ook beschikbaar in het weekend).

Superleuk – en nog leerzaam ook!

help pake en beppe de vakantie door voorjaarsvakantie - maakfabriek drukken

Dinsdag t/m vrijdag

Druk, schrijf en versier je eigen wenskaart

Grafisch ontwerp speelt een belangrijke rol in het museum. Zo is momenteel de expositie ‘De meester van de pauw’ te zien. Hier worden 19e-eeuwse wensbrieven getoond, geschreven door Jouster scholieren. De wensbrieven zijn prachtig versierd en delen een specifiek kenmerk: een tekening van een pauw. Ook in de oude drukkerij staat grafisch ontwerp centraal. Hier vind je prachtige drukletters, mooie persen en andere machines.

Aan de slag!
Geïnspireerd door de wensbrieven en oude drukkerij, gaan de kinderen in het Maaklokaal aan de slag met een kroontjespen en inkt, kalligrafiestiften, kleurpotloden en carbonpapier. Uiteindelijk maken ze een mooie wenskaart, die ze naar een persoon naar keuze kunnen sturen.

Praktische informatie

• Het drukprogramma loopt van dinsdag 20 t/m vrijdag 23 februari. Er zijn geen speciale starttijden, je kunt tussen 10.15 en 15.15 uur beginnen met de activiteit.
  • Van dinsdag t/m vrijdag hebben kinderen gratis toegang, maar voor het drukprogramma geldt wel een materiaalbijdrage van € 2 (te voldoen aan de balie).
  • Kinderen kunnen alleen onder begeleiding van een betalende bezoeker het museum bezoeken en meedoen aan de activiteiten.
oan it wurk gereedschapskistje

Dinsdag t/m zondag

Oan it wurk-kistje

Voor kinderen die wat anders willen doen, staat een ‘Oan it wurk-kistje’ klaar, geschikt voor alle leeftijden. De leuke doe-activiteiten leiden je al makende door het museum. Zo stel je je eigen theesmaak samen, maak je deze tot een echt theezakje en krijg je in het museumcafé heet water om je thee te proeven. Ook ga je koffie malen en kun je je naam in metaal ponsen.

Let wel: op zaterdag en zondag hebben kinderen geen gratis entree meer.

MJ Wensbrief PS Keverling 1846

Expositie

19de-eeuwse wensbrieven van Jouster jongelui

Museum Joure bezit 19de-eeuwse wensbrieven, door schoolgaande kinderen geschreven gelukwensen voor ouders. De brieven zijn geschreven bij bijzondere gelegenheden, zoals kerst en pasen. Marja van Tilburg, historica en vrijwilliger bij Museum Joure, deed onderzoek naar deze wensbrieven. Een artikel van haar hand is verschenen in historisch tijdschrift Fryslân. In Museum Joure zijn de wensbrieven tot en met 25 februari te zien in een fraaie, kleine tentoonstelling.

Wat bezoekers zeggen

over ‘Help pake en beppe de vakantie door’ van vorig jaar

“De knutselzolder voor de jeugd in de voorjaarsvakantie is een schot in de roos. Onze kleinzoons kwamen niet meer weg.”

Daniel, via Tiqets.com

3 maart 2023

“Attente en duidelijke uitleg over museum en route die de kinderen moesten afleggen. Behulpzaam bij wat de kinderen maakten in de Maakfabriek. Ze hebben echt genoten.”

Antje, via Tiqets.com

5 maart 2023

“Veel te zien, interessant, en leuke doe-dingen voor de kinderen.”
Nel, via Tiqets.com

4 maart 2023

Museum Joure
4,5 sterren uit 590+ beoordelingen op Google
4,5 sterren uit 475+ beoordelingen op Tiqets.com
4 sterren uit 75+ beoordelingen op Tripadvisor

Help pake en beppe de vakantie door

Hét familie-uitje in de voorjaarsvakantie

Wist je dat we ook buiten vakanties een superleuk museum voor kinderen zijn?