Ooit gehoord van een schnitzelbank (of in het Fries: snydselbank)? Wat dat precies is, dat ontdek je in de Nationale Museumweek bij Museum Joure.

Want het museum grijpt deze week aan om de spotlights te zetten op een bijzonder collectie-item, de snydselbank van Johan Zijlstra. In de museumweek (19 t/m 25 april) laat Museum Joure iedere dag een nieuw stukje van de snydselbank zien op de socials en op de site www.museumjoure.nl en vertelt de conservator over de achtergrond van dit object. Met natuurlijk een uitdaging voor jong en oud, om ook zelf aan de slag te gaan.

Museumweek met thema Vrijheid

Van 19 t/m 25 april is het Nationale Museumweek. Dit jaar heeft de museumweek het thema Vrijheid. De snydselbank is getekend door Johan Zijlstra na de Tweede Wereldoorlog ter gelegenheid van het bevrijdingsfeest van de buurtvereniging Boter bij de Vis. Het gaat over de bewoners van de Boterstraat en Vissteeg in Joure. Centraal staat het leven in vrijheid na de jaren van de bezetting.

Zelf aan de slag met een snydselbank

Een schnitselbank is een vorm van een stapellied. De voorzanger stelt een vraag en de groep antwoordt met het lied. Steeds wordt er een couplet toegevoegd en van vooraf aan weer gezongen of gedeclameerd. De Friese snydselbank van Zijlstra bestaat uit 38 coupletten. De snydselbank is opgeschreven op een lange rol papier, steeds met een tekening erbij die het dagelijks leven laat zien. Tijdens de museumweek dagen we je uit om je eigen snydselbank te maken, met rijmen en tekeningen van je eigen dagelijks leven. Iedere dag plaatsen we een opdracht op onze socials.