Jouster meisje Marijke Plantinga na 170 jaar ‘terug’ in haar geboorteplaats!
Sinds 27 maart 2018 is in Museum Joure de schenking te zien van mevr. G.A. Gielen-Nannes uit Hulst. Zij schonk het museum twee portretten van de schilder J. Dinnewet. Op de portretten zijn de Zeeuw Willem Hak en zijn Jouster vrouw Marijke Pieters Plantinga te zien. Zij zijn in 1848 door de schilder Josephus Philippus Dinnewet uit Zeeuws-Vlaanderen (1827-1889) vastgelegd. Bij de portretten hangt een Friese staartklok gemaakt door de broer en de oom van Marijke.
Met deze twee prachtige portretten kan Museum Joure het verhaal vertellen van een klokkenmakersfamilie in de bloeiperiode van de Friese staartklokken, zo rond 1850 in Joure. Want niet alleen Marijke, ook Willem had een band met Joure.
Lees hier het artikel van onze conservator Margreet van der Zee in TIJDschrift >
Willem Hak, geboren in 1808 in Sluis in Zeeland was horlogemaker in Groede. Willem kwam in 1840 een jaartje in Joure als horlogemaker werken bij uurwerkmaker J. Vijlstra en ook om het repareren van Friese staartklokken onder de knie te krijgen. Zo kon hij een betere service bieden aan zijn klanten in Zeeland. Nadat hij weer naar Groede was gegaan kwam hij in 1841 alweer terug naar Joure om daar op 5 augustus 1841 met zijn Jouster geliefde Marijke te trouwen. Zij was geboren in 1822 in Joure, als de dochter van Pieter Hylkes Plantinga, schipper/beurtvaarder en Trijntje Abels Boekweit. Marijkes oom Folkert en broer Abel zaten ook in het klokkenmakersvak in Joure. Museum Joure krijgt een Friese staartklok in bruikleen, gemaakt door Abel Pieters Plantinga en beschilderd door Folkert Hylkes Plantinga. Daarmee is het verhaal van deze klokkenmakersfamilie rond.
Beide portretten en de staartklok zijn in de entreehal van het museum te zien. Zo is het Jouster meisje Marijke, na 170 jaar in Zeeland te zijn geweest, weer terug in de plaats waar ze van oorsprong vandaan kwam. Een wens van de schenkster, waar Museum Joure graag aan tegemoet komt! Het bijzondere aan de schilderijen is dat op de achterkant van het doek de naam en datum van de geportretteerden en de naam van de schilder geschilderd is.