Programma Kopergietersweekend / Open Monumentenweekend Museum Joure
Tijdens het weekend van 10 en 11 september staan de rondleiders van Museum Joure klaar om u te vertellen over de geelgieterij en de symboliek op de klokken. Klapstuk van het weekend zijn de demonstraties geelgieten. Ieder uur wordt er messing in de smeltkroes gloeiend heet gemaakt en vervolgens in de mal gegoten tot een klokornament Vadertje Tijd. Tussendoor is te zien hoe vroeger en nu mallen werden gemaakt. Daarnaast is er elke middag om 15.30 uur een concertje door de Jouster fanfare, natuurlijk op koperen instrumenten. Ook voor de kinderen is er iets leuks te doen, zij kunnen experimenteren met gipsgieten.

Praktische info
Tijdens het Open Monumentenweekend is het museum op zaterdag en zondag geopend van 11 tot 17 uur. Het museum is tegen gereduceerd tarief toegankelijk. Entreekaartjes zijn de helft van de normale prijs, voor volwassenen € 3,25 i.p.v. € 6,50 en voor kinderen € 1,75 i.p.v. € 3,50. De entree is inclusief een kopje koffie of thee of een glas ranja!Tijdens het Open Monumentenweekend op 10 en 11 september heeft Museum Joure wel een heel bijzonder programma. Beide dagen staan in het kader van de geschiedenis van de geelgieterij (kopergieterij) van de firma Keverling. Demonstraties van een echte kopergieter doen denken aan de glorietijden van dit bedrijf dat gevestigd was in één van de mooiste panden van Joure. De prachtige oude metaalwarenfabriek maakt nu deel uit van Museum Joure.

Open Monumentendag: iconen en symbolen
De landelijke organisatie van de Open Monumentendag/-weekend heeft als thema ‘Iconen en symbolen’. Wat past daar nou mooier bij dan de geschiedenis van geelgieter (kopergieter) Keverling! Het prachtige fabriekspand van Keverling is zelf een icoon van Joure. Hier werden vroeger scheepsbeslag, bouwbeslag (bv. deurkrukken) gegoten en ornamenten voor de klokkenindustrie. Van Vadertje Tijd tot de Atlasfiguur!

Speciale uitnodiging
Museum Joure wil graag in contact komen met mensen die zich nog goed kunnen herinneren hoe het er vroeger bij de geelgieterij van Keverling aan toe ging. We roepen daarom (oud)omwonenden en mensen die vroeger bestellingen deden bij Keverling op om tijdens dit weekend naar het museum te komen. We leggen uw verhalen graag vast!