Zondagmiddag 29 maart van half 3 tot vier uur is de kunstenaar Jentsje Popma aanwezig om landschap Jentsje Popma 20150323
informeel over zijn leven en werk te vertellen te midden van zijn werk. Hij exposeert tot en met 26 april in Museum Joure met schilderijen van landschappen, portretten en naakten. De tentoonstelling heeft als titel mee gekregen ‘de wolk die boven de dijk verscheen’ naar het lievelingsschilderij van Popma.

Jentsje Popma ( Zwolle 1921) studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunst en Technische Wetenschappen te Rotterdam en aan de Rijksacademie te Amsterdam. Toen Popma 65 jaar was en eigenlijk zijn hele leven werk in opdracht had uitgevoerd, zoals de vele glas in lood ramen, beelden (o.a. van Anne Vondeling), bustes en wand reliëfs, kreeg hij tijdens een autorit een ingeving. Hij besloot het landschap te schilderen, voordat het door de invloed van de industrialisatie zou verdwijnen. Karakteristiek zijn de landschappen met koolzaad, bloembollen, kanalen en dijken, vaak met de opvallende, qua vorm en kleur, Jentsje Popmawolken.

Toegangsprijs: Entree Museum  Joure
Locatie: Entreegebouw Museum Joure