Nieuw is het werk van Walter de Graaf ( Joure), die in Museum Joure zijn schilderijen exposeert. In het museum is ook het werk van Harm Bron (edelsmid, Heerenveen) te zien, hij laat ons genieten van zijn sieraden en unieke ornamenten op de hoeden van hoedenmaakster Hillegonda Hoogvliet (De Wilgen).

Stichting Keunst en Keur heet u hartelijk welkom in het Museum Joure.

Walter de Graaf woont sinds 1950 in Joure. Hij tekent al sinds zijn jeugd. Zijn liefde voor de schilderkunst en zijn betrokkenheid bij Joure komen samen in deze tentoonstelling.

Tekenles kreeg hij van Roel Otter, de bekende klokkenschilder. Tijdens zijn werk bij Douwe Egberts waren etiketten een inspiratie. Daarvan schilderde hij diverse varianten. Bij Hans Noordermeer volgde hij een schildercursus. In die periode kwam De Graaf voor het eerst in aanraking met olieverf en past dit voornamelijk toe op Mansonite of MDF. Later deed hij nog een cursus modeltekenen.

Na een korte onderbreking heeft hij de draad van het schilderen in 2003 weer opgepakt. Sindsdien schildert hij veelvuldig. Zijn voorkeur gaat uit naar portretten, oude verlaten gebouwen of een detail van een groter geheel. Vaak zijn het kleine series zoals schepen, oldtimers, dieren, kerkinterieurs of ballonfeesten. In de tentoonstelling in Museum Joure zijn oude, verlaten gebouwen en kerkinterieurs te zien.

Harm Bron

Harm is edelsmid. Hij heeft zijn opleiding tot goudsmid en zilversmid gevolgd aan de vakschool in Schoonhoven. En heeft zijn atelier in Heerenveen.

Naast zijn collectie vrij werk kunt u in zijn atelier terecht om een sieraad geheel naar wens te laten maken. Hierbij kunnen oude of niet meer draagbare sieraden gebruikt worden. Met zijn meer dan 30 jaar ervaring en vakkennis zijn de te repareren of restaureren sieraden en objecten bij hem in vertrouwde handen.

Al meer dan 25 jaar maakt hij ontwerpen voor  gedenksieraden.nl Sieraden waar een beetje as of haar van een dierbare overledene in bewaard kan worden. Zijn atelier is verkooppunt voor deze collectie. Atelier De Bron is geopend op afspraak van dinsdag t/m donderdag.

Tel.:  0513 631146, www.atelierdebron.nlinfo@atelierdebron.nl

Met de bekende hoedenmaakster Hillegonda Hoogvliet heeft Harm een samenwerkingsproject.

‘Gon heeft het vak van hoeden maken geleerd van de hoedenmaker van Prinses Beatrix. Ze heeft onder andere ook gewerkt voor de modeontwerpers Sheila de Vries en Mart Visser’.

‘Mijn eerste samenwerking met haar was met het Gilde van Friese goud en zilversmeden. Ik heb toen een aantal objecten op de hoeden gemaakt. Daar hebben we later nog weer een vervolg aan gegeven’. Tijdens de expositie zijn enkele van deze prachtige unieke hoeden te bewonderen. De expositie in de nieuwe samenstelling is te zien t/m 30 oktober 2022.