Margaret Breukink vertelt over koffie, thee en chocola

Koffie- en theedrinken zijn wereldwijde gewoonten én rituelen tegelijk. Ooit zijn deze dranken als luxe in Europa geïntroduceerd, alleen betaalbaar voor de rijke elite. Inmiddels zijn het volksdranken die populair zijn bij een breed publiek. Wilt u weten wat de geschiedenis hiervan is? Kom dan op 6 oktober om 15.00 uur naar de lezing van Margaret Breukink. Zij vertelt over de geschiedenis van koffie, thee èn chocolade. De entree kost € 7,50 per persoon, inclusief een kopje koffie/thee en entree van het museum.

Tip: combinatie met tentoonstelling De kunst van het genieten

De lezing van Margaret Breuking wordt georganiseerd in het kader van de tijdelijke thema-tentoonstelling: “De kunst van het genieten”, waarin de introductie van koffie, thee en tabak in Europa centraal staat. De lezing combineren met een bezoek aan deze expositie is natuurlijk een aanrader! Handig is om de expositie voorafgaand aan de lezing te plannen en niet na afloop (i.v.m. de sluitingstijd van 17.00 uur).

Koffie, thee en chocolade

Margaret Breukink neemt u mee naar de wereld van de thee, koffie en chocola. De theecultuur is in de 17e eeuw ontstaan door toedoen van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC). Want het zijn de Nederlanders geweest die thee als verpakkingsmateriaal in hun schepen voor het eerst naar Europa brachten. Als genotsmiddel werd thee in de 18de eeuw de favoriete drank van de elite. Bij ontvangsten pronkte men volop met theegerei van porselein en zilver, uitgestald op speciale theetafels. Thee werd in de loop van de tijd een volksdrank, waardoor bierbrouwers (bier was ooit de favoriete drank van het volk) soms in de problemen kwamen.

Koffiedrinken is een wereldwijde gewoonte én een ritueel tegelijk. Uitdrukkingen als “opkikker”, “bakje troost” en “een kop rechtop” verwijzen naar de stimulerende werking van koffie. Vanaf 1700 veroveren koffiesalons heel Europa. Koffie drinken wordt een elegante mode voor heren uit de gegoede burgerij die elkaar ontmoeten in het koffiehuis.

Chocolade wordt vanuit Mexico in Spanje geïntroduceerd, waar de cacao wordt gezoet met honing, suiker en specerijen. In de 18de eeuw is het drinken van een kopje ‘chocolat chaud’ grote mode aan het hof van Lodewijk XV. Chocolade blijft lang een luxe product, maar tegenwoordig gaan rond Sinterklaas zo’n 25 miljoen chocolateletters over de toonbank. De dichter-dominee Peter de Génestet zei het anderhalve eeuw geleden al: “ik zie, liever dan in druk, mijn naam in chocolade!