Van 15 t/m 18 april zijn in It Kofjelokaal van Museum Joure gratis een documentaire en expositie te bekijken over de Tweede Wereldoorlog in Haskerland – en de daaropvolgende bevrijdingsfeesten. Rode draad in de documentaire is het dagboek van melkboer Piet Hoekstra die als jongetje de oorlog meemaakte en vijf jaar lang dit dagboek bijhield.

Haskerland tijdens WOII
De documentaire en expositie laten interessant oud beeldmateriaal zien, variërend van foto’s, krantenknipsels en documenten over plaatselijke gebeurtenissen uit die tijd en zelfs nog een originele film over de bevrijdingsfeesten in Joure. Samensteller is het Histoarysk Wurkferbân Skarsterlân, een werkgroep binnen Museum Joure.

Tijden
Iedere dag zijn er mensen van de organisatie aanwezig, die graag vertellen over de totstandkoming van deze expositie en de prachtige film. Bekijk de documentaire en expositie op vrijdag 15 en zaterdag 16 april (van 10 – 17 uur) en op zondag 17 en maandag 18 april (van 13 – 17 uur). De film draait doorlopend. Entree is gratis (kaartje voor het museum is niet noodzakelijk).

Histoarysk Wurkferbân Skarsterlân heeft de film en expositie samengesteld ter gelegenheid van de viering van 75 Vrijheid in 2020, maar vanwege Corona-beperkingen kunnen beide nu pas worden vertoond.

Ingang: Midstraat 99 of Museumstraat 2.