Museum Joure opent vernieuwd ‘Douwe Egbertshûs’

18 juli 2018 13:30 - 16:30

Op 18 juli a.s. opent Museum Joure de compleet opnieuw ingerichte panden Midstraat 97 (Witte Os) en Midstraat 99. In deze gebouwen is ooit het bedrijf Douwe Egberts begonnen. De gebouwen zijn bouwkundig aangepast en geheel opnieuw ingericht. Hier zijn nu de gecombineerde VVV en museumbalie te vinden, evenals de museumwinkel De Witte Os en het museumcafé De Túnkeamer.’s Middags vanaf 13.30 zijn alle geïnteresseerden van harte welkom om de resultaten van de verbouwing te bekijken. Een gratis kopje koffie staat uiteraard klaar.

De rijksmonumenten Midstraat 97 (winkel De Witte Os) en Midstraat 99 (herenhuis) zijn de bakermat van Douwe Egberts. Vanuit deze panden groeide het bedrijf uit van kleine kruidenier en grossierderij tot een wereldconcern. Zowel van binnen als van buiten zijn de panden grotendeels in originele staat. En dat is uiteraard ook zo gebleven.

Centraal in het pand – in de oude binnenplaats – is nu de gecombineerde entreebalie van Museum Joure èn de advies/verkoopbalie van VVV De Friese Meren Gaasterland (vanaf 1 januari 2019 Waterland van Friesland) te vinden. Dit is naast advies/verkoopbalie van het museum ook de toeristische gastheer/vrouw voor bezoekers en toeristen in Joure en de regio. Men kan hier terecht voor toeristische informatie, inspiratie diverse kadobonnen en leuke souvenirs.

Door een paar kleine bouwkundige ingrepen is deze ruimte nu verbonden met de nostalgische museumwinkel De Witte Os, met het museumcafé De Túnkeamer en met de nieuwe groepsruimte It Kofjelokaal. Bezoekers kunnen nu binnendoor van de ene naar de andere ruimte lopen. Het ontwerpbureau Hofmeijer & Dekker heeft deze 2 panden ingericht op een manier die past bij de historie. Elke ruimte heeft zijn eigen sfeer.

Alle Jousters en andere geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd om op 18 juli tussen 13.30 en 16.30 uur een kijkje te komen nemen. Wie niet alleen de publieksruimtes maar ook het museum wil bezoeken, krijgt een korting op de entreeprijs van 50% (de entree is dan € 3,50). Een leuk aandenken meenemen kan ook. Museumwinkel De Witte Os verkoopt speciale openingspakketjes voor de helft van de prijs.

18 juli 2018