« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

De Maakfabriek: maak een Tiereletangel van metaal

18 oktober 2021 13:00 - 22 oktober 2021 17:00

€5

Tijdens de herfstvakantie (regio Noord) organiseert Museum Joure van maandag 18 t/m vrijdag 22 oktober De Maakfabriek voor kinderen van ca. 8 tot ca. 14 jaar. Deze keer ga je aan de slag met metaal. Je maakt je eigen Tiereletangel, een soort ‘windorgel’. Eerst neem je natuurlijk een kijkje bij de mooiste metalen voorwerpen in het museum en dan ga je zelf aan het werk. Het metaal met een hamer in model kloppen, bewerken met ponsen of solderen, je kunt het allemaal uitproberen.

Let op: Voor deze activiteit moet je van tevoren online kaartjes voor het museum kopen (kaartje Kind De Maakfabriek, € 5 per kind). Entree voor volwassen ouders/begeleiders is zoals gewoonlijk (€ 8,00 inclusief koffie/thee bij online boeken), entree voor jongere broertjes en zusjes en kinderen die niet mee willen doen aan de Maakfabriek is € 3,50.

Deurkrukken, theekannen, vorken en lepels, sieraden en bloempotten, machines en verpakkingen, allerlei spullen werden en worden van metaal gemaakt. In Museum Joure vind je daar mooie voorbeelden van. Soms zijn de objecten heel eenvoudig en praktisch en soms prachtig bewerkt en alleen gemaakt om te bewonderen, niet om te gebruiken! Er zijn allerlei verschillende soorten metaal, met verschillende eigenschappen en er zijn ook nog allerlei manieren om dat metaal te bewerken. Tijdens de Maakfabriek mag je met hulp van de museumdocenten zelf lekker experimenteren. Hoe kun je metaal knippen, zagen en snijden? Wat zijn manieren om van een vlakke plaat een 3D-object te maken? En wanneer maakt je Tiereletangel het mooiste geluid? Solderen, buigen, zagen, ponsen. Met metaal kun je alle kanten op!

Praktische info

De Maakfabriek in de herfstvakantie wordt georganiseerd op 18 t/m 22 oktober. Er zijn geen speciale starttijd, maar je moet wel van tevoren boeken! Er gelden een aantal speciale regels:

• Kinderen die willen deelnemen aan de Maakfabriek worden alleen in het museum toegelaten als er ook een volwassene meegaat naar het museum.
  • Bij drukte is er in het Maaklokaal geen plek voor ouders/begeleiders en jongere broertjes/zusjes. We vragen hen elders in het museumcomplex te wachten totdat de deelnemer aan de Maakfabriek klaar is.

Begin:
18 oktober 2021 13:00