DAMAST UIT DE JOUSTER KAST

16 juni 2015 14:00 - 16:00

Elke dinsdag in mei en juni 2015 is Tine Oosterbaan in de Voorsalon van Pand 99, van 14.00 tot 16.00 uur aanwezig om te vertellen over haar textielverzameling. Het damast komt dan uit de Jouster kast. Een ander Jouster kabinet, gemaakt eind 19e eeuw, door de Jouster meubelmakers voor de familie Holtrop.
Mevrouw Oosterbaan vertelt met veel passie over haar damastverzameling. Over de motieven, over de wijze van weven, over het plantje dat de grondstof vormt van het linnen. Ook weet ze natuurlijk te vertellen over het onderhoud en het gebruik van damast. Zo is er koninklijk damast en gelegenheidsdamast. Een must voor liefhebbers van een prachtig aangeklede tafel.
Bezoekers mogen zelf hun damast meebrengen. Deskundige Tine Oosterbaan kan altijd iets zeggen van het materiaal, het gebruik van het textiel, de motieven en eventueel ook de ‘leeftijd’.

Deze middagen met mevrouw Oosterbaan zijn gratis te bezoeken.

damast in de kast Museum Joure

16 juni 2015