Blik op beeld in Joure: wie heeft nog bijzondere films of video’s?

26 november 2016 14:00 - 17:00

Op zaterdag 26 november 2016 kunnen inwoners van Joure en omgeving vanaf 14.00 uur met hun filmpjes en video’s langskomen in Museum Joure. Filmhuis Joure, Museum Joure (afdeling Historysk Wurkferbân Skarsterlân) en het Fries Film Archief organiseren dan gezamenlijk “Blik op Beeld Joure” een inzamelingsactie van film- en videomateriaal. ’s Avonds vanaf 19.30 uur verzorgt Filmhuis Joure in Party- en Zalencentrum ’t Haske een filmavond met uniek historisch filmmateriaal van Joure.

Belangstellenden – ook zonder films – zijn ’s middags van harte welkom in de vrij toegankelijke expositieruimte It Binnenplak van Museum Joure aan de Midstraat 99. Medewerkers van het Fries Film Archief zijn aanwezig om de historische waarde van het meegebrachte film- of videomateriaal te beoordelen. Alle soorten materiaal zijn welkom: 8mm films, super8 films, 16mm films en diverse videosystemen. Het meegebrachte materiaal kan live worden vertoond. Verder kan het filmarchief adviseren over de mogelijkheden om films en video’s te digitaliseren en/of op dvd te laten zetten.

Vertoning oude beelden
Zaterdagavond is er een bijzondere voorstelling van historisch filmmateriaal van Joure. Voor de pauze wordt de dorpsfilm van Joure uit 1949 vertoond, met commentaar van Henk Hoekstra. Na de pauze volgen hoogtepunten uit de historie van Oskar TV, de Jouster lokale omroep die tussen 1986 en 2007 duizenden uren televisie heeft gemaakt. Oskar-medewerker Will van der Sloot doet een greep uit de schat aan historische beelden in het Oskararchief en geeft commentaar.

Oude films niet weggooien
Om te voorkomen dat waardevol film- en videomateriaal verloren gaat, is het Fries Film Archief in 2012 begonnen met het organiseren van Blik op Beeld-dagen. Oude beelden, vaak unieke tijdsdocumenten, worden verzameld en opnieuw een podium gegeven. Friese musea maken dankbaar gebruik van de rijke collectie van het Fries Film Archief, die inmiddels meer dan 10.000 films van Fryslân bevat. Ook Museum Joure is zich bewust van de waarde van historisch filmmateriaal en ondersteunt het filmarchief daarom bij deze inzamelingsmiddag.

Datum: 26 november 2016
Tijden en locaties:
14.00 – 17.00 uur
Museum Joure: inzameling van film-/videomateriaal
Toegang: gratis

19.30 – 21.30 uur (inloop vanaf 19.00 uur)
Partycentrum & Zalencentrum ’t Haske: vertoning historisch filmmateriaal Joure
Toegang:EUR 5,00 p.p.