Museum Opsterlân, Museum Dokkum, Museum It Fiskershúske, Warkums Erfskip en Museum Joure hebben gezamenlijk een collectiemedewerker aangenomen. De medewerker gaat ruim een jaar aan de slag met het beter registreren en beter bewaren van de collecties van de vijf musea. Zo hopen de musea hun collectieregistratie flink te verbeteren.

‘Het Mondriaanfonds had deze zomer de mogelijkheid om een speciale subsidie aan te vragen voor een collectiemedewerker,’ vertelt Hans Groeneweg, directeur/conservator van Museum Dokkum en Museum It Fiskershúske. ‘Een prachtige kans! Maar onze musea hadden zelfstandig niet de mogelijkheden om iemand aan te nemen. Daarvoor zijn we te klein.’ De Museumfederatie Fryslân bood uitkomst en onderzocht de mogelijkheden om met meerdere musea gezamenlijk een subsidieaanvraag bij het Mondriaanfonds te doen. Dat bleek te kunnen. Inmiddels is de nieuwe medewerkster aan de slag, eerst bij het Warkums Erfskip. Alle vijf musea zetten de nieuwe medewerkster een aantal maanden in. Museum Joure is de officiële werkgever.

Hans Groeneweg: ‘Zo’n samenwerking biedt ons als kleinere musea kansen om ons verder te ontwikkelen. Daar zijn we heel erg blij mee. En natuurlijk ook met Marieke, die een gezellig en kundige nieuwe collega blijkt te zijn.’