Persbericht,

Joure, 16 oktober 2019

Lezing Louis Bracco Gartner

De wondere wereld van de tabakscultuur op Sumatra

Op 10 november om 15:00 geeft Louis Bracco Gartner een lezing over De wondere wereld van de tabak van Sumatra. Dhr. Bracco Gartner is eigenaar van het Tabakshistorisch Museum Delft en voorzitter van de Stichting Nederlandse Tabakshistorie.

Tabak was in de 17e eeuw een nieuw en gewild product, tabaksrook werd medicinaal toegepast voor allerlei kwalen. Al snel werd het een genotsmiddel. Er werd over de hele wereld tabak verbouwd, ook in Nederland. Bracco Gartner vertelt over deze geschiedenis. De entree kost € 7,50 per persoon, inclusief een kopje koffie/thee en entree van het museum.

Tip: combinatie met tentoonstelling De kunst van het genieten

De lezing van dhr. Bracco Gartner wordt georganiseerd in het kader van de tijdelijke thema-tentoonstelling: “De kunst van het genieten”, waarin de introductie van koffie, thee en tabak in Europa centraal staat. De lezing combineren met een bezoek aan deze expositie is natuurlijk een aanrader! Handig is om de expositie voorafgaand aan de lezing te plannen en niet na afloop (i.v.m. de sluitingstijd van 17.00 uur).

Tabak op Sumatra

Min of meer toevallig kwam tabaksplanter Jacob Nienhuys op Sumatra terecht en ontdekte dat de weinige aanwezige tabak van een uitzonderlijke kwaliteit was. Hij kwam hier in 1863 en zette als eerste Nederlandse tabaksplanter voet aan wal. Na een klein begin, ontstond rondom de tabak een ware goudkoorts. Wat was er nu zo bijzonder aan deze tabak en waarom was de tabak uit Amerika even ‘uit’? Wat betekende dit voor Sumatra? Het tabaksareaal rond de nieuwe hoofdstad Medan werd uitgebreid tot het oppervlak van geheel Nederland en er werkten in de topjaren rond de 600.000 arbeiders.

Gigantische winsten werden behaald, aandelenkoersen van tabaksmaatschappijen rezen de pan uit en aandelen leverde een rendement op van gemiddeld 75% over 10 jaar. De keerzijde van de medaille is het zware slavenwerk van de koelies, de zware straffen en de vernederingen.

Door het bekende Sumatra dekblad werd de Nederlandse sigaar zo populair dat wij niet alleen de meeste sigaren rookten maar ook het grootste aantal sigarenfabrieken binnen onze grenzen hadden, de grootste export wereldwijd en op de V.S. na het grootste aantal sigaren maakten. Na de onlangs gesloten fusie tussen Scandinavian Tobacco Group gevestigd in Eersel en Agio Cigars uit Duizel is dat fusiebedrijf de grootste sigarenproducent wereldwijd geworden.