Vanaf 1 november gaat Iris Nutma, manager bij Bezoekerscentrum Mar en Klif in Oudemirdum ook aan de slag als directeur bij Museum Joure. Ze volgt daar Hilly ten Wolde op, die minder gaat werken en zich gaat toeleggen op het conservator-schap. Iris Nutma gaat voor beide organisaties als directeur aan de slag.

Museum Joure
De afgelopen 14 jaar heeft Hilly ten Wolde bij Museum Joure de functie van directeur/conservator vervuld. Barend Jan Luijtze, voorzitter van Museum Joure vertelt: “Hilly heeft deze zomer aangegeven minder te willen gaan werken en zich te willen concentreren op het conservator-schap. Als bestuur hebben we vervolgens besloten dat wij bij de invulling van directeurs-functie graag willen samenwerken met een andere culturele instelling in de gemeente. Met Mar en Klif hadden we al goede ervaringen toen wij twee jaar geleden onze Natuurafdeling aan hen hebben overgedragen. Zo zijn wij bij Iris Nutma uitgekomen.”

Bezoekerscentrum Mar en Klif
Iris Nutma was bij Mar en Klif betrokken bij een aantal grote veranderingen in bij de organisatie, zoals de opzet en organisatie van de nieuwe afdeling voor Natuur- en Milieueducatie Groen Doen en de herinrichting van het centrum in de afgelopen winter. Henk Brouwer, voorzitter stichting Mar en Klif: “Na een aantal grote veranderingen is Mar en Klif in rustiger vaarwater terecht gekomen. We hebben toen in de regio naar partners gekeken om mee samen te werken. Dat is wat ons betreft een ‘must’ om in deze tijd goed te kunnen blijven opereren. We zijn erg positief over de samenwerking met Museum Joure. Doordat we nu dezelfde directeur hebben, is het ook gemakkelijker om op allerlei vlakken samen op te trekken”.

Eén directeur voor 2 organisaties
Iris Nutma is sinds 2010 manager bij Bezoekerscentrum Mar en Klif. Daarvoor had zij een eigen advies- en (evenementen)organisatiebureau. Ook is zij werkzaam geweest als beleidsmedewerker cultuur bij de gemeente Groningen. Ze is afkomstig uit Dokkum en woont sinds 2008 in Elahuizen.