Wim Schingenga: Perplex van Perspex

5 juni 2021 10:00 - 14 november 2021 17:00

Perplex van Perspex

Kleurrijk werk van Wim Schingenga in Museum Joure

In Museum Joure is deze zomer een expositie van Wim Schingenga te zien. Het werk varieert van perspex beelden, tekeningen, linodrukken tot olieverfschilderijen. Schingenga is van alle markten thuis. De expositie is te zien van 5 juni t/m 7 november 2021. Check de site van Museum Joure voor openingstijden.

Een kleurige vogel om van op te fleuren. Dat zag Wim Schingenga (1933) voor zich toen hij met perspex of plexiglas aan de slag ging. Vaak begint hij met een idee, dat idee wordt een krabbeltje. Juist kleine dingen kunnen inspireren. Het krabbeltje wordt een summiere schets. Het meeste ontstaat tijdens het maken.

Zijn hele leven tekent en schildert Wim Schingenga al en hij is thuis in zoveel technieken. De veelzijdigheid maakt de keus soms lastig. Naast de driedimensionale objecten in perspex toont de beeldend kunstenaar in deze expositie tekeningen, linodrukken, olieverfschilderijen en aquarellen. Zowel figuratief als licht surrealistisch en ietwat erotisch.

Willem Schingenga is geboren op 28 november 1933 te Amsterdam. Hij studeert aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, dit was de voorloper van de Rietveld Academie. In 1955 begint Wim als grafisch tekenaar/ontwerper bij drukkerij Flach in Sneek. Daarnaast haalt hij zijn tekenakte en hij werkt van 1962 tot 1994 als docent tekenen aan het Bogerman College te Sneek. Tegenwoordig is Wim Schingenga vrijwilliger op de drukkerijafdeling van het museum en mede vormgever/drukker van een aantal kopperprenten.

Wim houdt ervan om met zijn schilderijen en objecten iets luchtigs uit te drukken, vaak met een grapje. Het werk moet naar zijn eigen zeggen boeiend blijven, dan is het voor hem gelukt. Eén van zijn laatste perspex werken is de Coronavogel. Een kleurige uitgevoerde vogel met een op het virus lijkend beestje in zijn snavel die hij als een worm te lijf gaat.

Begin:
5 juni 2021 10:00