Lezing Lia Koster bij expositie Ovengevormd glas

12 november 2017 15:00 - 16:00

Lezing Lia Koster bij expositie Ovengevormd glas

Glaskunstenaar Lia Koster geeft op 12 november een lezing over haar werk. De lezing vindt plaats in Museum Joure en start om 15.00 uur. Entree is € 9,50 (incl. entree van het museum en een kopje koffie/thee). Ten tijde van de lezing is in de museumtuin werk van Lia Koster te zien. Het werk van Koster maakt onderdeel uit van Ovengevormd Glas. Aan deze verkoop-expositie doen meer dan 30 internationale glaskunstenaars mee. De tentoonstelling duurt tot 30 december.

Lezing Lia Koster

De Utrechtse Lia Koster werkt al jaren met staal en glas en maakt vaak groot werk voor in de openbare ruimte. Naast de monumentale glazen objecten maakt ze ook kleine beelden en objecten voor binnen en buiten.

Tijdens de lezing vertelt Koster met behulp van foto’s over haar werk met als rode draad de techniek en het ambachtelijk vakmanschap dat daar bij komt kijken. Natuurlijk vertelt zij ook over haar inspriratiebron en het werken in opdracht.

Expositie Ovengevormd glas

In het eerste weekend van november, vond voor de zesde keer ‘Ovengevormd glas’ plaats, de bekende verkoopexpositie van sculpturaal werk van ovengevormd glas. Op meerdere plekken in Joure en Langweer was het prachtige werk te zien.

De verkoopexpositie in Museum Joure is te zien tot 30 december. Van meer dan 20 glaskunstenaars uit binnen- en buitenland zijn glazen sculpturen te zien die, anders dan geblazen glas, in ovens in mallen worden gevormd. Deze techniek is enigszins vergelijkbaar met het gieten van bronzen beelden. Het resultaat is afhankelijk van het materiaal waarvan de mal wordt gemaakt (zand, gips, keramiek), maar ook van hoe lang en hoe warm het glas wordt gestookt. Omdat elke glaskunstenaar ook nog eens een eigen stijl heeft, is er een grote verscheidenheid aan beelden. Veel daarvan zijn nog nooit in Nederland te zien geweest, of zelfs speciaal voor deze expositie gemaakt.

12 november 2017
Kosten: