JANNA MARTENS AANWEZIG TE MIDDEN VAN HAAR WERK

31 mei 2015 14:30 - 16:30

entree museum

Zondagmiddag 31 mei van 14.30 – 16.30 uur is de kunstenaar aanwezig om informeel over haar leven en werk te vertellen. Tot en met 26 juli exposeert Janne Martens in Museum Joure met haar ‘tekeningen’.

Janne Martens schrijft over haar eigen tekeningen: ‘Mijn zwakke punt is het ontbreken van perspectief’. Dit is juist helemaal geen zwak punt maar een sterk punt. De ruimte in haar tekeningen krijgt door een vertekend perspectief een claustrofobische lading mee. De ruimte klopt niet, loopt nergens heen.

Los van het ruimte effect zijn het juist de figuren die allereerst de aandacht trekken. Met aandacht heeft ze haar figuren gemodelleerd. Ze leven, maar ze hebben ook iets stars. Ze dreigen maar goed beschouwd lijken ze ook weer onschuldig. Zou het kunnen dat de getekende wereld een wereld is waar deze kunstenaar zich thuis voelt? Dat ze misschien speelt met clichébeelden? En dat hooligans en voetbalcultuur niet synoniem hoeven te zijn aan geweld. Evenals haar fascinatie met ridders uit vroegere tijden ook geen fascinatie met geweld is, maar met nostalgie van doen heeft?

Een kunstenaar, die slechts met een potlood, zoveel gedachten en illusies weet op te roepen is zowel getalenteerd tekenaar als getalenteerd verhalenverteller. In ieder geval is Janne Martens niet bang, niet bang voor de wereld die zij tekent, niet bang voor clichés en niet bang voor die kleine punt van het potlood op de grote vellen papier.corrosiainrichten

31 mei 2015
Kosten: