Help pake en beppe de vakantie door 2022

15 februari 2022 08:00 - 17:00

Yes! In de voorjaarsvakantie is er weer Help Pake & Beppe De Vakantie Door in Museum Joure. Kinderen hebben deze week gratis toegang ‘op vertoon van’ hun pake (opa), beppe (oma) of een andere volwassene. Je kunt kiezen: Of lekker zelfstandig aan de slag gaan met opdrachten uit gereedschapskistje ‘Oan it wurk’ óf meedoen aan De Maakfabriek, begeleid door onze museumdocenten. ‘Oant it wurk’ is gratis, De Maakfabriek kost 5 euro per kind (materiaalkosten) en heeft een apart aanmeldformulier. Beide zijn inclusief limo en koffie/thee.

Oan it wurk. Aan de hand van gereedschapskistje ‘Oant it wurk’ ga je allerlei leuke dingen doen, zoals een theezakje maken en koffie malen. Ook zit er een bon in voor een lekker snoepje bij Museumwinkel ‘de Witte Os‘ én voor heet water om een kopje thee van jouw theezakje te maken bij het museumcafé. Bestel je tickets via onderstaande knop, kinderen mogen gratis.

De Maakfabriek. Bij De Maakfabriek ga je onder begeleiding van onze museumdocenten aan de slag. Dit keer ga je als een echte klokkenmaker een klok maken! Een typisch Jouster ambacht. Natuurlijk ga je eerst op onderzoek uit: Hoe zien (Friese) klokken er eigenlijk uit? Hoe werken ze? Daarna ga je jouw eigen klok maken. Er zijn 6 startmomenten op een dag en er kunnen per startmoment 6 kinderen meedoen. Een activiteit duurt ongeveer een uur en kost 5 euro per kind (materiaalkosten). Aanmelden voor De Maakfabriek doe je via een apart formulier.

Joure was vroeger de plek waar Friese klokken werden gemaakt. Museum Joure heeft dan ook de grootste collectie Friese klokken ter wereld. Van éénvoudige tot prachtig bewerkte klokken, met mechaniekjes, mooie schilderingen en prachtig houtsnijwerk. Fantastisch oud-Fries design! Tijdens deze Maakfabriek ga je samen met je pake en beppe en de museumdocent die bijzondere klokken bekijken. Dan vallen bepaalde details je pas op. Daarna ga je in de Maakfabriek aan de slag. Daar bedenk én maak je jouw eigen klok. En daarvoor gebruik je je eigen fantasie, allerlei materialen en technieken. Je kunt figuurzagen, schilderen, een collage maken of een ander idee verzinnen. Tot slot zet je het klokmechaniek en de wijzers op de klok en ga je naar huis met een werkende klok, helemaal gemaakt naar jouw idee en smaak!

15 februari 2022