Op dinsdag 10 maart houdt Bertus Mulder een lezing over Fokje Frânses Pasma, afkomstig uit Westermeer en de eerste liefde van Piter Jelles Troelstra. De lezing start om 15.30 in It Kofjelokaal in Museum Joure. Entree is € 7,50 inclusief toegang tot het museum. De lezing wordt georganiseerd door het Histoarysk Wurkferbân Skarsterlân.

Bertus Mulder is voormalig gedeputeerde van de provincie Fryslân en auteur van onder andere ‘de Jonge Piter Jelles’ over Piter Jelles Troelstra. Tijdens deze lezing staat Fokje Frânses Pasma centraal, afkomstig uit Westermeer en eerste liefde van de Piter Jelles.  Haar vader en moeder boerden op een  boerderij van de kerk die stond aan het Binnenpad, op de hoek van de Gravinnesingel. Toen haar ouders in 1881 verhuisden naar het Kampereiland, boerde ze met haar broer verder in Westermeer. Ze komt de jonge dichter Piter Jelles Troelstra tegen en krijgt verkering met hem. Maar de familie Troelstra ligt dwars. Er zijn prachtige gedichten van Piter Jelles over haar. Hij wil haar niet kwijt. Ze maken de afspraak om elkaar een jaar niet te zien, om het daarna op te nemen tegen de familie, maar de verkering raakt uit.

Fokje trouwt met vervener Hendrik van Dam, krijgt in drie jaar drie kinderen, maar het gaat helemaal mis. Fokje kiest ervoor een zelfstandig bestaan op te bouwen als verloskundige.

In de lezing wordt dit alles geplaatst tegen de achtergrond van de ontwikkeling van de zuivel (fabrieken) en de neergang van de veenderij eind jaren tachtig van de 19e eeuw.