Lezing door drs. Pieter Zuidema over ‘De klokken van Chagall’

10 december 2017 15:00 - 16:00

Lezing door drs. Pieter Zuidema over ‘De klokken van Chagall’

Op zondag 10 december geeft drs. Pieter Zuidema van het Chagall Research Centre Wuyt een lezing in Museum Joure. De lezing wordt georganiseerd in het kader van de expositie ‘De klokken van Chagall’ die t/m 30 december in Museum Joure te zien is. Deze expositie is opgebouwd rondom een mysterieus motief in het werk van Marc Chagall: ouderwetse (staart)klokken, zwevend boven steden en landschappen. In de lezing gaat dhr. Zuidema in op de tijdsbeleving in het werk van Chagall. De lezing start om 15.00 uur, de entreeprijs is € 9,50, inclusief een kopje koffie of thee en natuurlijk toegang tot het hele museum.

Een vermetel avontuur

In 1956 trokken drie jonge Nederlandse kunstenaars, Joop Beljon, Pieter Brattinga en Ed van der Elsken, in een Lelijke Eend naar Zuid-Frankrijk. Ze kwamen terug met een litho-tekening van Marc Chagall, ‘Les Pendules’. Beeldhouwer Beljon schreef in 1956 een essay over de zwevende staartklokken in het werk van Marc Chagall. Grafisch ontwerper Pieter Brattinga wilde dit publiceren in het ‘Kwadraatblad’, een jaarlijkse gratis uitgave van de Hilversumse drukkerij De Jong & Co. Hierbij vatte Brattinga een vermetel plan op voor de illustratie: hij verzocht Chagall hoogstpersoonlijk om een nieuwe klok te tekenen. En jawel, de meester stemde toe! Een tocht naar ’s mans atelier in Zuid-Frankrijk volgde. Fotograaf Ed van der Elsken reisde mee om dit avontuur vast te leggen.
Zestig jaar later is de tijd rijp voor een terugblik. En wel in de vorm van een dat op 8 februari 2017 in het Haagse Museum Meermanno werd gepresenteerd. Bovendien organiseert het Chagall Research Centre een reizende expositie, die in twaalf Nederlandse plaatsen neerstrijkt. Van 21 november t/m 30 december is de tentoonstelling in Museum Joure te zien.

Lezing drs. Pieter Zuidema, hoofd Chagall Research Centre Wuyt

Drs. Pieter Zuidema is hoofd van het Chagall Research Centre Wuyt in Amsterdam. In zijn lezing gaat hij in op de kernvraag hoe een beeldend kunstenaar uitdrukking probeert te geven aan de tijdsbeleving. Daarbij probeert Chagall in zijn werken uitdrukking te geven aan het besef in mensen dat de tijd zelf ook onderweg is. Dat op weg zijn naar ‘het einde der tijden’ houdt verband met de eeuwige wederkeer van de seizoenen en het ontstaan van nieuwe generaties.
De lezing te midden van het werk begint om 15.00 uur en kost € 9,50 per persoon (of een toeslag van € 3 met de Museumkaart). Aan meer dan dertig mensen kunnen we geen plaats aanbieden, omdat u zich temidden van het tentoongestelde werk bevindt en de expositieruimte ook weer niet zo groot is.

10 december 2017
Kosten: