Nieuw in het assortiment van museumwinkel De Witte Os: een Jouster Kofje-mok met dúmkes voor het maken van Jouster kofje. Te vinden naast de versgebrande koffiesoorten, Ouwe Douwe, de pittige Weduwe en Batavia 1753.
Zo evenwichtig en rond als Aroma Rood is ook de speciale zachtblauwe mok waarin de melange van beerenburg (gezoet met stroop en honing) en koffie moet worden geserveerd. Slagroom, kaneelpoeder en verkruimelde Fryske Dúmkes van Bakkerij Molkwar in Joure vormen het bijzonder smakelijke topstuk,een creatie van Esther van der Zee, Esther.Frl op Facebook.

De Sneekster is bij het bureau voor toerisme Friesland Holland in Wolvega werkzaam voor het nieuwe Shopping & Dining project waarin Joure en andere topwinkelsteden een grote rol spelen. Haar werkgever Albert Hendriks bedacht de naam, geregistreerd als een handelsnaam samen met ‘Coffee from Joure’ met het oog op de koppeling van een “very Frisian village” aan Leeuwarden European Capital of Culture 2018.

Lokkend streekproduct
Hendriks: “Met de ontwikkeling van nieuwe museum- of plaatsgerelateerde streekproducten of bestaande lokale producten, wil ik het internationale publiek naar bijzondere Friese musea lokken. Piepklein of groot, het doet er niet toe, als ze maar een auto-, fiets- of bustocht waard zijn vanwege de bijzonderheden en de band met Friesland. Museum Joure is een bezienswaardigheid die in mijn ogen elke Fries of Leeuwarden CH 2018 toerist moet zien, inclusief de dorpskern van Joure met al zijn leuke winkeltjes, ambachten en evenementen. De speciale two tone Jouster Kofje mok met veeltalige receptuur, een minipocket over Friese streekproducten en Fryske dúmkes is dan ook alleen verkrijgbaar in het eeuwenoude Douwe Egberts museumwinkeltje ‘De Witte Os’ aan de hoofdwinkelstraat Midstraat én bij de VVV van Joure, ook in de Midstraat. Ik zoek nog naar een horecabedrijf dat Jouster Kofje op de koffiespecialiteitenkaart wil zetten, maar die moet wel Douwe Egberts als bonenleverancier hebben en bereid zijn reclame te maken voor Museum Joure.”

Meer musea
Het Fries bureau voor toerisme in Wolvega bedrijft systeemmarketing. Promotor Hendriks: “Het unieke museumgerelateerde streekproduct en de plaats waar je het kunt kopen of consumeren duiken op tientallen toepasselijke locaties op: in magazines, op toeristenkaarten, op beurzen, op de zeer drukbezochte website www.friesstreekproduct.nl, op www.jourefriesland.nl, www.frieslandattractions.nl, www.sneekholland.nl en www.snitsermar.nl om enkele voorbeelden te noemen. De promotie gaat héél ver en diep op het wereldwijde web. Dat het werkt weet onder andere onze reisorganisatie die veel succes heeft met thema-arrangementen, bijvoorbeeld gekoppeld aan luxe Batavus e-bikes (www.batavustesten.nl). Er zijn meer Friese musea, die ik bundel onder de naam Frisian Museums, waarvan ik vind dat ze meer aandacht verdienen. Ik denk hierbij aan de museumroute Markant Friesland Route in Noord-Oost Friesland. Of aan het Het Modelspoormuseum in Sneek.”

www.hollandattractions