OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Interessant al die tandwielen!

Museum Joure heeft een nieuw programma ontwikkeld voor basischolen: De Tijdmachine. Basisschool De Fluessen uit Oudega testte het programma voorafgaand aan de kinderboekenweek. Want De Tijdmachine sluit prachtig aan bij het thema van de kinderboekenweek Raar maar waar, over techniek, natuur en wetenschap.

Museum Joure is gevestigd in 10 oude industriële panden in het centrum van Joure. Het wereldconcern Jacobs Douwe Egberts is in deze panden begonnen. Museum Joure laat de geschiedenis van Douwe Egberts zien.  Ook toont het museum ambachten die voor Joure belangrijk zijn geweest, zoals het geelgieten, het koper slaan en het klokken maken. Het programma De Tijdmachine laat kinderen ervaren welke technieken er gebruikt werden om koffie en thee te produceren en om te geelgieten, te koperslaan en klokken te maken.

Basisschool De Fluessen uit Oudega was bereid om het programma te testen en gebruikte het uitstapje naar Museum Joure als ‘voorafje’ voor de kinderboekenweek. Deze activiteit past prachtig in de 7 pijlers waar de nieuwe (fusie)school De Fluessen mee werkt.

De Fluessen boekte het programma De Tijdmachine via het NME-netwerk Groen Doen, waar de school bij aangesloten is. Via dit netwerk kunnen basisscholen meedoen aan verschillende natuuractiviteiten, aan duurzaamheidsactiviteiten. Sinds kort kunnen de scholen via dit netwerk dus ook de techniek-activiteit van Museum Joure boeken. In de kinderboekenweek doen 18 schoolgroepen aan het project mee. Het project De Tijdmachine is daarna ook nog beschikbaar voor het onderwijs.